نگاهی به تغییرات آیین نامه واردات خودروهای کارکرده

نگاهی به تغییرات آیین نامه واردات خودروهای کارکرده
8 اکتبر 2023
useradmin
231

قرار بود واردات خودرو با کارت ملی انجام شود و هر دارنده کارت ملی مجاز به واردات خودرو به کشور باشد. اما حالا دولت این بند را تغییر داده و شرط واردات خودرو را داشتن کارت بازرگانی عنوان کرده است. بر اساس تصمیم جدید دولت تنها افرادی می‌توانند خودروی دست دوم وارد کنند که کارت بازرگانی دارند. بنابراین بند پرسروصدای آیین‌نامه که در چند ماه گذشته واکنش‌های‌ زیادی را به همراه داشت که بر اساس آن به ازای هر کد ملی می‌شد یک خودروی کارکرده وارد کرد، از آیین‌نامه حذف شده است.

مساله دوم مساله منشا ارز واردات خودرو است. به گزارش دنیای اقتصاد، ارز موردنیاز برای واردات خودروهای کارکرده از طریق ارز حاصل از صادرات خود و دیگران، جذب سرمایه‌گذاری، ارز منشأ خارجی و بقیه موارد مورد تایید بانک مرکزی تامین می‌شد. حالا در تغییرات جدید، کمیسیون زیربنایی با تامین ارز از طریق منشأ خارجی موافقت کرده‌اند، اما استفاده از ارز شخصی افراد در داخل کشور را نپذیرفته‌اند. با این حساب با ارز منشا خارجی می‌توان خودرو وارد کرد اما دارندگان ارز در داخل کشور نمی‌توانند با منابع ارزی خود خودرو وارد کنند.

تغییر دیگری که سیاهکلی اعلام کرده درباره احتمال سرقتی بودن خودروهای وارداتی است. این نماینده مجلس گفته نگرانی پلیس راهور این بود که خودروهای سرقتی وارد کشور شود و پای اینترپل را به موضوع باز کند. یکی از تغییرات آیین‌نامه این است که مسوولیت حقوقی در مورد این دست مشکلات خودروهای وارداتی به عهده شخص یا شرکت واردکننده است.

تغییر آخر هم به سقف موتور خودروها بر می‌گردد. در آیین نامه اولیه سقف و محدودیتی برای موتور خودروهای وارداتی اعلام نشده بود اما حالا در آیین نامه جدید قرار است تنها واردات خودروهای تا سقف 2500 سی سی مجاز به واردات هستند.

با توجه به اینکه این تغییرات توسط کمیسیون زیربنایی دولت بوجود آمده که خود مسئولیت کار های کارشناسی را برعهده دارد، انتظار می رود که هیات دولت دیگر چالشی در مسیر تصویب این آیین نامه نخواهد داشت.

احتمالا آیین نامه واردات خودروهای وارداتی در هفته جاری تصویب و سپس توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ می شود.

مقالات مرتبط

اولین امداد خودرو هوشمند ایران 8 اکتبر 2023

اولین امداد خودرو هوشمند ایران

پس از معرفی خودرو امداد لاماری توسط شرکت آرین پارس موتور، حالا در اقدامی جدید خودرو لاماری امداد به کمک یک استارتاپ داخلی در حوزه فناوری هوشمند سازی شده است. ماشین لاماری امداد که بر پایه خودرو ایما بروزرسانی و...

اخبار اقتصادی صنعت خودرو ادامه مطلب
حرکت مواد اولیه در چرخه صنعت کُند شد 2 مارس 2023

حرکت مواد اولیه در چرخه صنعت کُند شد

حرکت مواد اولیه در چرخه صنعت کُند شد به گزارش «اخبار خودرو»،بزرگ‌ترین شوکی که به بازار پولی کشور طی سال چهار سال گذشته تاکنون وارد شده، کاهش 1200درصدی ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی است. در همین زمینه، داریوش بدیعی‌ثابت، فعال...

اخبار اقتصادی صنعت خودرو ادامه مطلب
الماس درخشان رولزرویس، کمیاب‌ترین و لوکس‌ترین ماشین جهان 8 اکتبر 2023

الماس درخشان رولزرویس، کمیاب‌ترین و لوکس‌ترین ماشین جهان

مدلی که رولزرویس در کالیفرنیا رونمایی کرده، نخستین دستگاه از این سری فوق‌العاده انحصاری است. این مدل با نام اختصاصی La Rose Noire (به‌معنای رز سیاه) شناخته می‌شود. انتخاب این نام برای اولین دستگاه از رولزرویس دراپ‌تیل دلیل جالبی دارد....

اخبار اقتصادی صنعت خودرو ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درباره ما

گروه آذران پیشرو بارمان وارد كننده تخصصی برخی از لوازم یدكی خودرو سبک و سنگین و قطعات صنعتی با بیش از پانزده سال تجربه افتخار دارد با عرضه محصولات اصلی ، با كیفیت و استاندارد جهت ارج نهادن به سلیقه توزیع كنندگان متعهد در راستای حفاظت از منافع و مصالح مصرف كنندگان نهایی گام بر می دارد.

ارتباط با ما

قوانین سایت_____حفظ حریم خصوصی